Hello Lutterloh

19:43 Evi De Mey 7 Comments


Een patroon op maat in een handomdraai... Zou dat er als volgt kunnen uit zien?

En daarmee bedoel ik geen gedoe meer met lijntjes zoeken in een wirwar van kleuren. Gewoon snel op basis van je eigen maten een patroon uittekenen.
Dat moest getest worden :)
Sommigen zullen het nog kennen als "de gouden snit". Het draait immers al lang mee.
Enige tijd geleden volgde ik daarom samen met een vriendin een workshop patroontekenen bij Luyten naaimachines. De charmante Jose Veldkamp van Joy Fashion Design legde ons het systeem "Lutterloh" uit met de basisprincipes. Het is zowaar de ambassadrice van Lutterloh in Nederland. Dat merk je echt aan haar enthousiasme. Om het allemaal wat visueel te maken, droeg ze een kleedje gemaakt aan de hand van het Lutterloh systeem. WAUW, ik was op slag verliefd, wat een topkleedje!
Tijdens de workshop fluisterde mijn naaibuddy me toe "je weet toch dat we hier straks buiten gaan met dat systeem hé." Ik knikte meteen want ik wist natuurlijk ook al hoe laat het was. Als dit werkt, is dat wel zeer handig.
Ter plaatse mochten we al een patroondeel uittekenen.
Het principe is simpel:
- je meet jezelf op,
- je neemt een plank (ik legde het op een onderzetter van kurk), legt daarover patroonpapier en plakt dan het gewenst patroondeel hier op,
- steek een pinnetje op jouw maat door de lintmeter,
- prik de pin in het bolletje van het patroondeel,
- teken nu telkens ter hoogte van elk streepje een bolletje en dit op de afstand dat bij het streepje staat,
- telkens 3 punten verbinden met de speciale linialen,
- uitknippen en klaar!
Eens je wat geoefend bent, zal het inderdaad vlot gaan. De eerste keer dat ik het thuis probeerde heb ik toch wat moeten zoeken. Maar uiteindelijk kwam het helemaal goed.
Het enige wat ik miste was een gedetailleerde werkbeschrijving. Nu omvat het alleen enkele basisregels. Ik heb inmiddels wat ervaring en weet wel hoe een bepaald kledingstuk in elkaar moet. Maar om echt beginners aan te spreken, zou dat toch nog moeten toegevoegd worden. Misschien een kleine tip naar de makers toe ;)
Qua buste heb ik nog wel wat moeten versmallen alsook de taille. Ik maakte eveens de figuurnaden wat groter. Ik heb graag dat het mooi aansluit. Moeder natuur maakte mij echt tot een smalleke dus ik denk dat ik nog ergens een extra aanpassing zal moeten doorvoeren om echt tot de perfecte pasvorm te geraken vanaf de 1e keer. Maar ik ben zeker dat Jose me hiervoor nog wel enkele tips zal geven hoe ik dat nog best aanpas. Dat buiten beschouwing gelaten pasten alle patroondelen netjes in elkaar.
Een totaalpakket omvat een basisboek met "patronen". Je ziet dan telkens 1 afbeelding van hoe het afgewerkt stuk er zou uit zien. Aan de achterzijde staan kleine patroondelen getekend met puntjes, getallen enzovoort. Er zit een pinnetje bij, speciale lintmeter, 2 linialen om armsgaten en andere rondingen te tekenen. Het is geen goedkoop systeem, maar het was compleet met 280 patronen. Reken dat eens afzonderlijk uit?!
Nu even terug naar het begin, ik baseerde me op dit patroon in de Lutterloh boek:
En vergelijk dat nu eens met dit:
Ik maakte een versie zonder mouwen, dus het beleg tekende ik zelf nog bij. Mix dat met een superleuk stofje en je krijgt een uniek, eigentijds kledingstuk.
Ohja, zag je hierboven zakjes? Neen? Missie geslaagd dan ;) Dit model bevat steekzakjes langs de naden aan de voorzijde. Ik heb gezorgd dat de print van de stof mooi doorloopt.
De achterzijde bevat een blinde rits.

Ik werd er zowaar happy van!

Ik heb alvast 1 fan (buiten mezelf) van dit kleedje. Ze was er zo gek van dat ze het echt erg vond dat ze zelf niet meer kon naaien. Wat doen we dan? Stof bijbestellen in het geheim en voor haar verjaardag in december ook een exemplaar maken. Weliswaar een ander model, maar ze zal in de wolken zijn er mee :) Net zoals ik!
Maar sjjjt, jullie weten van niets hé ;)

You Might Also Like

7 opmerkingen:

  1. heel mooi! past perfect zo te zien ;-) lijkt me inderdaad een leuk systeem, maar moesten ze daar nu ook eens een pakketje tijd bij verkopen hé ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Delphine . Ook voor mensen met weinig tijd in dit systeem een uitkomst:) heb je al gekeken op www.mode-patronen.nl ? Graag hoor ik wat je ervan vindt

      Verwijderen
  2. Super!!! Ik hoor veel goeds over dat systeem, en als ik dan zo'n pareltjes zie... wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. supermooi gemaakt meid.... je naaibuddy geeft je weer een dikke duim! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, heel knap Evi. Het zit je echt als gegoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Steek u handen eens in die zakken? Ik geloof er niks van :p :) knap evi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi alle lezers van evi haar blog. .( en andere dames/heren) Ik wil wel een dag naar jullie komen om te demonstreren in december. Is dat een idee?
    Groet José veldkamp

    BeantwoordenVerwijderen