Zip me up Liva

22:37 Evi De Mey 4 Comments


LaRaLiL, doet het al een belletje rinkelen? Jaja het is een effectief bestaande naam, ik verzin het niet :)
Het is een Deense ontwerpster met enkele hele toffe patronen. Je merkt meteen dat ze Scandinavisch geïnspireerd zijn. Een nadeel is dat ik niet zo vlot Deens spreek natuurlijk. Gelukkig kan de moderne technologie hier een oplossing voor bieden en Google translate was even mijn beste vriend ;)
De goede foto-werkbeschrijving en de redelijk doenbaar in het Nederlands vertaalde tekst zouden een goede leidraad zijn om je door het werkje te gidsen.
Maar ik zou Evi niet zijn als ik er niets extra mee deed ;) Op de site van LaRaLiL kwam ik ooit eens een versie tegen met rits. Het maakte geen deel uit van haar patroon, noch bestond er een werkbeschrijving voor. Dus ik legde de handleiding terzijde, en begon op mijn "Evi's" te tekenen, knippen en naaien :)
De basis is het patroon van de Liva, uiteraard aangepast. Het valt echt heel breed en enorm lang. Ik tekenede qua breedte de 98 over en van lengte de 104. Dat werd dan weer wat verder aangepast op basis van een bestaand kleedje van Mayke. Zodat ik zeker was dat mijn inspanningen niet voor niets zouden zijn en het mooi zou passen.
Het voorpand knipte ik als 1 geheel. Drukknopen ben ik geen fan van, dus ik voorzag een (gewone) rits. Dat geeft het net wat meer retro-uitstraling. De kraag en zakken werden voorzien van elastisch paspel.
Het beleg (dat ik verstevigde zodat het mooi blijft zitten en niet omhoog krult) tekende ik zelf uit zodat mijn rits mooi mee verwerkt zat, samen met de kraag.
Als contraststof gebruikte ik een gewone bruine tricot. Zeker voor de mouwboordjes moet je rekening houden dat je de nodige lengte van de totale mouw moet vermenigvuldigen met 70 & 80 %. Beetje afhankelijk van de rekbaarheid van je stof. Je mouwboord is dus minder qua omtrek dan je mouw zelf. Het is een kwestie van goed te verdelen, spelden en wat mee te rekken bij het naaien.
Dit pietje precies kocht ook nog 2 prachtige bijpassende oranje knopen om op de zakken te naaien.... maar mijn model had geen geduld meer en wou het jurkje meteen aandoen.
Achja, less is more zeker ;)
SHOWTIME !










Deze versie van de Liva maakte ik tijdens mijn selfish sewing weekend :) Selfish in de zin van, ik kan eindelijk eens lekker mijn eigen ding doen.
Samen met heel wat enthousiaste mede-naaisters werd een heus naaiweekend georganiseerd. U hoort het goed... een gans weekend, afgezonderd van de gebruikelijke "mama, gaan we nu spelen" en dergelijke, gewoon... NAAIEN! Heerlijk toch?!
En dat ziet er ongeveer zo uit:



Chaos voor sommigen, maar voor de deelneemsters pure ontspanning en creativiteit!
Gans dat weekend werd bovendien nog voorzien van enkele leuke extra's. Onder andere volgende webshops bezorgden ons een grote SMILE:
- ...
Dus bij deze een welgemeende DIKKE merci iedereen en in het bijzonder ook aan de webshops. Want die deden elk een extra inspanning wat het voor ons TOP maakte.
De afgewerkte projecten die mede dankzij hun werden en zullen worden gerealiseerd komen hier later zeker en vast nog aan bod ;)
Van ons krijgen jullie alvast een DIKKE ZOEN!

You Might Also Like

4 opmerkingen:

  1. Zag er superfijn uit zeg jullie weekendje ;) & wat een PRACHTIG jurkje weeral, zo'n tof retro stofje ook, super gedaan Evi! Groetjes x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermooi kleedje, ik kocht onlangs de Lara. Ik ga dan wel eens werk maken van een fatsoenlijke Nederlandse tutorial, evt. ook in 't Engels, want dat schrikt toch nog wel wat mensen af denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig!! Het stofje past perfect bij het model, lekker retro. Ik wil deze ook al zo lang maken maar de Deense werkbeschrijving hield me tegen. En ook het feit dat hij maar tot 116 gaat. Maar als jij zegt dat de maten ontzettend breed en lang vallen, dan zou ik er nog wel even mee vooruit moeten kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke jurk!! Ik heb datzelfde stofje al een jaar op mijn kast liggen om iets voor mezelf mee te maken! Gisteren heb ik het eraf gepakt en ben min of meer plannen aan het maken om ermee aan de slag te gaan! Das toeval;)

    BeantwoordenVerwijderen